Aktuálnejšie mapy vďaka umelej inteligencii
Úvodný obrázok zdroj: digital designer, Pixabay
Aj vy ste možno zažili, že okolo vás prešlo farebné Google auto a tešili ste sa, že sa objavíte na Google mape? Prešiel rok, dva a pravdepodobne nič. Dnešné mapy sa neaktualizujú takým tempom, aké by vodiči potrebovali. Prípadne ste zažili asi aj opačný problém, keď vás mapa navigovala niekde do poľa, netušiac prečo. Ako jej môže prospieť umelá inteligencia?
RoadTagger
Aby mapy plnili svoj primárny účel, Katarský výskumný ústav pre informatiku (QCRI) a MIT vytvorili model z neurónovej siete, ktorý využíva satelitné dáta. Riešenie tohto medzinárodného tímu má slúžiť nielen na spoľahlivejšiu navigáciu s GPS, ale pokúsili sa posunúť služby aj o úroveň vyššie. Vodičom chcú ponúknuť efektívnejšie navigovanie s upozornením na zužovanie pruhov, vyznačenie cyklotrás či možnosti parkovania.
V ich návrhu „RoadTagger“ skombinovali konvolučné neurónové siete (CNN) na spracovanie obrazu (satelitné dáta) a grafické neurónové siete, ktoré rozdelili obraz po obraze na segmenty („dlaždice“) po 20 metroch. Každá takáto dlaždica bola spojená cestou a predstavovala uzol v grafe. CNN potom extrahovala príznaky cesty a informácie zdieľala s najbližším susedom. RoadTagger je schopný predpovedať počet pruhov, napr. aj za prekážkou ako je tunel. Pri trénovaní správne určil, že pod nadjazdom sa nachádzajú 4 jazdné pruhy a ignoroval 2 pre nadjazd.
zdroj: Pexels, Pixabay
Čo má RoadTagger ponúkať?
Upozornenie na zužovanie pruhov môže pre vodiča znamenať obozretnejšiu jazdu. Ak sa nachádzate v cudzom meste, táto informácia môže byť veľmi užitočná. Aj keď dodržiavanie predpisov by sa malo v každej situácii, nielen, keď ste informovaný o možných kolónach či zhustenej premávke. Zužovanie pruhov býva síce označené aj tabuľou, ak sa však na pravej strane nachádza kamión a značku neuvidíte, využitím takejto mapy by vás zmena pruhov neprekvapila.
Informácie o možnosti parkovania oceníte hlavne v prípade rušného centra a nemusíte sa spoliehať na informačné tabule, ktoré sa nachádzajú až nad vstupom do obchodného centra. Umelá inteligencia pri parkovaní bola už spomínaná a dokonca sa využíva, ako sme uviedli v článku Smart cities. Takto však nebude nutné inštalovať žiadnu dodatočnú aplikáciu.
Cyklisti využijú informácie o dostupných cyklotrasách a budú sa tak môcť vyhnúť rušným uliciam, po ktorých sa prípadne chceli na začiatku svojej cesty vydať.
A dôvod, prečo sa tento tím podujal na úlohu využiť umelú inteligenciu pre presnejšie digitálne mapy? Vo výhode sú hlavne veľkomestá a mestá s vyšším počtom obyvateľov, ktorých mapy sú aktualizované častejšie. Pravidelné spracovanie satelitných snímok prostredníctvom umelej inteligencie by malo priniesť úžitok všetkým rovnako.
Zdroj: MIT News