Magazín

Ovplyvňuje umelá inteligencia naše nakupovanie?

Úvodný obrázok zdroj: Gleen Ferdinand, Pixabay

Prezeráte si stránky obchodného reťazca s oblečením a zrazu vám ponúkne kúsky presne pre vás a je to dokonca aj váš štýl? Nie je to náhoda. Niektoré giganty začali používať umelú inteligenciu na pozorovanie spotrebiteľského správania. Zoskupujú dáta od zákazníkov, ich nákupy a hľadania a podľa toho zoraďujú napr. tovar na stránke či produkty v regáloch v kamennom obchode. A tak umelá inteligencia vystupuje napr. ako chatbot, keď si prezeráte veci v online obchode s oblečením. Poradí vám so základnými problémami, odpovie na často kladené otázky.

zdroj: YkleduY ABH, Pixabay

Za využívaním takejto technológie stojí však otázka dostupnosti a finančných možností daného reťazca. Maloobchody môžu naraziť na tento problém hneď. Veľkému reťazcu sa investícia môže čoskoro vrátiť. Na druhej strane, nezneužijú to reťazce voči skupine sociálne slabších? Ponúkli či neponúkli by tovar najprv majetnejším zákazníkom, aby tovar rýchlejšie predali? Aj v tomto prípade platí, že okrem prínosov má využitie umelej inteligencie pri sledovaní spotrebiteľského správania svoje riziká.

Všetko vidí, všetko vie

Reťazce začínajú využívať aj kamery evidujúce trasu zákazníka chodiaceho po uličkách obchodu. Kamery, ktoré zaznamenajú rozhodovanie spotrebiteľa pred daným regálom s produktami. Vyberie si zákazník priamo produkt, ktorý chce alebo váha? Pri systéme, kde sa kamera spustí až pri otváraní dverí boxu, chladničky, nie sú tieto dáta presne to, čo by obchodníci potrebovali. Ale keď sa spoja s vytýčenou trasou každého kupujúceho, to je už iná vec.

Okrem vplyvu zákazníka sa umelá inteligencia v obchode využíva už aj na “jednoduchší” zámer, a to sledovanie stavu zásob v regáloch prevádzky. Malý robot chodí po uličkách obchodu a inventarizuje aktuálny stav zásob tovaru na danom regáli.

Zdroj: Igor Ovsyannykov, Pixabay

Strojové učenie pomáha aj v analýze dát, predikcii predaja alebo v možnosti použiť rovnakú marketingovú stratégiu v rôznych cieľových segmentoch. Používa sa napr. metóda zhlukovania, kedy sa porovnávajú relevantné segmenty a hľadá sa určitý spoločný menovateľ, napr. spoločné správanie sa v rámci segmentov.

Čo je strojové učenie či počítačové videnie nájdete na našej stránke umelainteligencia.sk. 

 

Zdroje: EMERJ, Towards Data Science

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *