S čím si musia poradiť autonómne vozidlá – 2. časť
Úvodný obrázok zdroj: Tayeb MEZAHDIA, Pixabay
V minulom článku sme spomínali prvé problémy, ktorým čelia vývojári pri snahe vyvinúť plne autonómne vozidlo (AV). Niektoré situácie nie sú až typické pre všetky krajiny, ale viete ako výrobca, kto si zakúpi váš výrobok? Plne autonómne vozidlo by malo zareagovať správne na každú situáciu, keďže nebude požadovať zásah od človeka.
Motocykle medzi jazdnými pruhmi
Dlhé kolóny, zápcha a zrazu sa po vašom boku ocitne motocykel, ktorý si ide svojím tempom presne pomedzi pruhy. Toto je častá situácia hlavne v Kalifornii, ktorá má, ako jediný americký štát, takúto jazdu povolenú. Kým vymiznú autá, ako ich poznáme v dnešnej podobe, bude musieť byť AV pripravené na tento, často nebezpečný, typ jazdy – v spoločnosti auta a motorky. Lance Eliot, výkonný riaditeľ Inštitútu pre autonómne vozidlá, nevylučuje možnosť plne či čiastočne autonómnych motocyklov, čím by cloudová prepojenosť prešla aj na ne. Avšak, ruku na srdce, ak ste zanietený motorkár, kúpili by ste si autonómny motocykel?
zdroj: StockSnap, Pixabay
Nebezpeční strelci
Niektorí vývojári si myslia, že stret vozidla a útočníka so zbraňou je tak okrajový ako stretnutie vozidla s meteoritom. V súčasnosti je neriešiteľný, nakoľko AV nedokáže zhodnotiť situáciu a rozpoznať úmysel človeka so zbraňou v ruke. Pri spozorovaní nebezpečnej situácie by mal človek tri možnosti – utiecť, schovať sa alebo bojovať s útočníkom. A čo AV?
Existuje skupina, pre ktorú je stretnutie so strelcom ďalší argument, prečo zabezpečiť vzdialený prístup na ovládanie AV. Špecialista na rizikové situácie by tak z operačnej miestnosti mohol zachrániť život šoféra aj posádke AV. Eliot priznáva, že tento problém je hlboko naspodu zoznamu problémov, avšak nepredpokladá, že sa ľudia budú meniť tak, ako sa mení technológia. Preto by sa malo pri vývoji AV pamätať aj na situáciu s nebezpečným strelcom.
zdroj: Andrey Zvyagintsev, Unsplash
„Samaritáni“ na cestách
Ste na hlavnej ceste a auto pred vami zastavuje. Má totiž v úmysle pustiť vozidlo z vedľajšej cesty či parkoviska, no ani jeden sa zatiaľ nehýbe. Cestní „samaritáni“ sú súčasťou premávky a ich rozhodnutie sa nestretne vždy s pochopením. Ak by bolo vozidiel viac a zadné auto by sa rozhodlo predbehnúť kolónu a zaradilo sa pred “samaritánske” auto, mohla by nastať kolízia s prichádzajúcim vozidlom s vedľajšej cesty. Ak by bolo toto vozidlo autonómne, ako by malo reagovať?
Časť vývojárov je názoru, že by sa malo prihliadať na AV na cestách. Jazdiť opatrnejšie a ohľaduplnejšie, keď AV zazriete. To však nie je podľa Eliota cieľom AV -prispôsobovať im svet, ale aby sa takéto vozidlo prispôsobilo svetu.
Existujú tisíce dopravných situácií, ktoré by sa dali použiť na trénovanie prostredníctvom neurónových sietí. Vopchať hlavu do piesku totiž nie je správna cesta ani pri otázkach týkajúcich sa autonómych vozidiel.
V poslednom pokračovaní tohto článku sa pozrieme na niektoré problémy vozidla ako takého.
Zdroj: AI Trends