MagazínZaujímavosti

Umelá inteligencia ako súčasť vzdelávania

Úvodný obrázok zdroj: WOKANDAPIX, Pixabay

Vzdelávanie za posledných pár rokov prešlo veľkou revolúciou, dá sa povedať, že tomu prispel aj neustály vývoj umelej inteligencie. AI zmenilo pohľad na to ako sa študenti učia, ako pracujú s informáciami, dokonca ako učitelia vyučujú. Ako sa pomaly menia a prispôsobujú vzdelávacie systémy. Vzdelávací proces bojuje nie len s tou svetlou stránkou veci, s ktorou prichádza AI ale aj s tou šedou a nie príliš prijemnou pre vzdelávacie inštitúcie. Ak na chvíľu odbehneme od vzdelávacie procesu k hudbe pochopíme, že všetko nové, čo radikálne zmenilo pohľad na danú vec, nebolo vždy hneď pochopené a často sa to stretlo so zmiešanými reakciami. Tak isto ako v roku 2001 keď Steve Jobs predstavil dnes už legendárny iPod. V tej dobe kritici skôr vyzdvihovali negatíva zariadenia ako jeho pozitíva, ktoré neskôr zmenili smerovanie hudobného priemyslu. A teraz naspäť ako umelá inteligencia mení pohľad na vzdelávanie.

Personalizácia vzdelávania

Na začiatok bude asi lepšie prebrať tie svetlé stránky, ktoré sa viažu s AI a vzdelávaním. Personalizácia vzdelávania robí študijný proces efektívnejším. Algoritmy dokážu sledovať

výkony študenta, nájsť a identifikovať jeho silné a slabé stránky. Nastaviť aké tempo bude najlepšie a na aký obsah cieliť a vynaložiť väčšie úsilie. Samozrejme AI analyzuje aj rôzne špeciálne potreby študentov a dokáže zabezpečiť to, že študent dostane presne taký typ výučby, ktorý mu bude najlepšie vyhovovať z hľadiska maximalizácie jeho výsledkov. Niektoré vzdelávacie inštitúcie zavádzajú a pracujú s takzvanými „inteligentnými tútormi“ alebo aj „vzdelávacími asistentami“. Tieto systémy postavené na umelej

inteligencii dokážu odpovedať prakticky kedykoľvek na otázky študentov týkajúcich sa štúdia, ponúknuť okamžitú spätnú väzbu na domáce úlohy. Tým, že študent dostáva odpoveď pomocou tohto systému je učiteľ odbremenený od rutinných otázok, čím je väčší priestor na samotnú výuku.

Štúdium bez bariér

Niektoré neskôr spomenuté platformy poskytujú prístup „k vzdelávaniu pre všetkých“. Snažia sa o odstránenie finančných alebo geografických bariér. Platformy ako je napríklad Duolingo či Khan Academy pomocou AI poskytujú možnosť študovať prakticky kdekoľvek miliónom ľudí. AI prináša kvalitné vzdelanie do krajín s obmedzenými finančnými možnosťami a nedostatočne rozvinutou infraštruktúrou, či už ide o rozvojové krajiny alebo krajiny zmietané vojnovými konfliktami po celom svete.

Obrázok, na ktorom je trieda plná detí a učiteľ stoja pred tabuľou, ktorý vysvetluje učivo.

zdroj : Pixabay

Zdravie na prvom mieste

Poruchy učenia, ako ADHD, dyslexia a dysgrafia, sú čoraz častejšie. AI dokáže tieto problémy včas identifikovať, hoci ich nevie liečiť. Dokáže však navrhnúť študijný plán, ktorý môže pomôcť pri jednotlivých typoch porúch a zlepšiť učenie. Medzi nástroje AI patria softvéry na rozpoznávanie reči a čítačky textu. Študenti často využívajú AI v skúškovom období na vytvorenie osnovy z relevantných tém. Takto sa dokážu efektívnejšie pripraviť na testy a okamžite získať spätnú väzbu. AI však nie je bezchybná a môže nesprávne interpretovať vedecké pojmy, preto treba byť obozretný. Problémom pre žiakov základných a stredných škôl je aj neistota ohľadom kariéry. Na základe výsledkov a charakteru dokáže AI odporučiť vhodné kariérne možnosti alebo študijné programy.

AI ako nástroj “školskej rovnoprávnosti”

Každý človek sa s určitosťou stretol na školskej pôde v jeho očiach s  nespravodlivým verdiktom v porovnaní so svojim spolužiakom alebo kamarátom, častokrát sa stávalo alebo aj stáva, že učitelia majú svoje preferencie a nie vždy platí pri opravovaní rovnaký meter. Žiaľ je to niečo čo by nemalo existovať ale zo vzdelávacieho systému tento prvok len ťažko mizne. Umelá inteligencia je však natoľko vyspelá, že dokáže pomocou analýzy textu hodnotiť písomné práce, hľadá v nich kľúčové slova, vzorce takým spôsobom aby bola miera konečného výsledku spravodlivá. V tomto smere dochádza aj k šetreniu času pedagógov a je možné predísť do určitej miery k plagiátorstvu.

Plagiátorstvo

Ak ostaneme pri téme plagiátorstva a prejdeme na “šedú zónu,” AI sa využíva aj tam. Študenti často používajú AI na získanie oporných bodov, čo môže byť v poriadku. Takto získajú určitú kostru, od ktorej sa môžu odraziť. Problém nastáva, keď študenti AI zneužívajú na tvorbu kompletných textov vrátane odborných zdrojov. Tým sa narúša princíp čítania povinnej literatúry a tvorby záverečných prác. Stačí im vygenerovať text so zdrojmi, ktorý následne len “prilepia” do práce.

Riešenie v podobe AI checkerov?

Žiaľ v tejto chvíli nie je možnosť preskúmať takýto text do takej formy aby sa zistilo či ide o 100% plagiát alebo prácu poctivo vypracovanú študentom. Tento virálny spôsob práce sa stal takým fenoménom, že vysoké školy začali proti nemu aktívne bojovať. Vyvíjajú svoje vlastné AI „checkery“ na kontrolu, či text generovala umelá inteligencia alebo ho písal človek, čo je však zatiaľ iba víziou do budúcnosti. Zároveň zrušili teoretické časti bakalárskych a diplomových prác a premýšľajú, ako ďalej postupovať. Fenomén umelej inteligencie má, žiaľ, aj takýto dopad na vzdelávanie. Ako však ukázal príklad iPodu, všetko má svoje klady aj zápory a každá radikálne nová technológia sa stretáva s určitým nepochopením.

Obrázok, na ktorom je osoba sediaca za stolom, píše do knihy a má otvorený notebook, učí sa

zdroj: Anhvanyds, Pixabay

Umelá inteligencia má obrovský potenciál v každom smere vzdelávania. Od personalizácie študijných plánov pre deti, ktoré v niečom vynikajú alebo majú určité zdravotné znevýhodnenie až po možnosť odpovedí na otázky prakticky 24/7 a tým uľahčenie práce učiteľov. Možnosti testovať svoje vedomosti alebo predísť pocitom nespravodlivého hodnotenia. Množstvo benefitov, ktoré AI študentom a učiteľom ponúka je naozaj široké. Ako bolo spomenuté vyššie nesie však so sebou aj pomyselný kríž a to v smere, že dokáže častokrát pracovať namiesto študenta a to naozaj v prípadoch kedy z etického hľadiska, ktoré vo vzdelávaní existuje nie je správne. Je už však na každom jednotlivcovi či bude svoje štúdium robiť poctivo prípadne využije AI v správnom smere alebo sa rozhodne zvoliť si ľahšiu cestu a využiť vedomosti AI ako tie svoje.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *