Podmienky v obchode vyjedná umelá inteligencia

Ako sme spomínali v článku, umelá inteligencia v obchode nepredstavuje len analýzu dát či predikciu predaja. Nájdeme ju už aj pri dohadovaní samotného obchodného vzťahu s dodávateľmi.

Tlak veľkých obchodných reťazcov na dodávateľov je vysoký a často nezvládnuteľný. Nie je výnimkou, že nevýhodné zmluvy a diktovanie neúprosných podmienok sú pre subdodávateľov fatálne. V zahraničí si povedali dosť a riešenie našli s použitím umelej inteligencie. V čom spočíva jej pomoc?

Estónsky zázrak

Keďže základný problém je v nerovnomernom rozložení síl a argumentácii, ktorá má niekedy až charakter vydierania, estónsky start-up Pactum s americkou podporou, predstavil minulú jeseň AI nástroj pre komerčné vyjednávanie.

Dodávateľský reťazec sa skladá z viacerých článkov, pričom každý vzťah je ošetrený zmluvou. Práve na ne môže dozerať rozšírená umelá inteligencia. Ešte pred podpisom zmluvu analyzuje, aby sa zaručilo výhodné obchodné partnerstvo.

umela inteligencia v obchode

zdroj: Peggy und Marco Lachmann-Anke. Pixabay

Vyjednávanie s umelou inteligenciou

Proces, ktorý môže od návrhu, cez spätnú väzbu a spracovanie pripomienok trvať niekoľko dní, skráti AI nástroj v priemere na 15 minút. Ako každá umelá inteligencia, využíva už známe historické údaje, na základe ktorých navrhne podmienky na prerokovanie. Interface je podobný chat-u a kým nevyhodnotí, že obchod je pre obe zmluvné strany rovnako výhodný a spravodlivý, zmluva neprechádza na kontrolu a následné odsúhlásenie. Takto nastavené zmluvné podmienky vytvárajú pre každého subdodávateľa pocit bezpečia a rovnoprávnosti.

Pactum v praxi

Záujem o kvalitné obchodné vzťahy má aj reťazec Walmart a stal sa súčasťou pilotného AI projektu. Problémom je, že jednotliví účastníci si často neuvedomujú svoje práva a možnosti. Walmart má pri stovkách dodávateľov široké pole pôsobnosti, kde vylepšiť svoje obchodné vzťahy a tentokrát vsadil na umelú inteligenciu.

Prieskum KPMG ukázal, že neefektívne uzatváranie zmlúv znamená pre spoločnosti stratu vo výške 17 – 40 % hodnoty daného obchodu, čo pri akomkoľvek zmluvnom vzťahu predstavuje enormné číslo. Umelá inteligencia v obchode je tak možno cesta, ako dopriať dodávateľom opäť pokojný spánok.

 

Zdroj:

https://pactum.com/Pactum_press_release.pdf

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *