MagazínZaujímavosti

Umelá inteligencia v histórii počítačových hrách

Úvodný obrázok zdroj: Pexels, Pixabay

Dnešnej dobe je využívanie umelej inteligencie v hernom priemysle bežnou rutinnou. Či už sa jedná o rôzne komplexné simulácie, personalizácie herného zážitku alebo dynamických výziev. Herné štúdiá si už takmer nevedia predstaviť tvorbu mechaník a obsahu do svojich titulov bez využitia tohto nástroja. Obrovské hry s prívlastkom AAA (hry vyvíjané veľkými štúdiami s vysokým rozpočtom a rozsiahlymi marketingovými kampaňami) často využívajú AI až na úrovni 25 % z celkového vývoja.Ale vráťme sa v čase do minulosti po stopách umelej inteligencie v hernom priemysle. A chronologicky sa pozrime na to ako sa z umelej inteligencie stal prvok bez ktorého by dnes hry neboli také aké sú.

Začiatky

Umelá inteligencia rástla spoločne s vývojom hier. V 70. rokoch, keď sa počítačové hry začali dostávať do popredia, mali hry AI so základným správaním. Tento typ AI, nazývaný „skriptovaná AI“, bol preddefinovaný, takže sa dalo predvídať, čo sa v hre stane. Skriptovaná AI poskytovala hráčom základnú interaktivitu. Tieto hry, dnes považované za primitívne, si napriek tomu získali kultový status a mnohé generácie si aspoň jednu z nich vyskúšali. Príkladom je hra „Pong“ z roku 1972, jedna z prvých populárnych hier s veľmi jednoduchou formou umelej inteligencie. Táto hra pripomínala stolný tenis, a keď hráč hral proti počítaču, počítačová „pálka“ jednoducho sledovala pohyb loptičky.

O pár rokov neskôr prišla hra „Space Invaders“, ktorá položila základy konceptu nepriateľov v počítačových hrách a ich AI. Hráč musel čeliť jednoduchým algoritmom, ktoré ovládali pohyb nepriateľov v pevne stanovenom smere, čím sa vytvoril základný vzorec pre správanie nepriateľov v hrách. V roku 1980 prišla zásadná zmena s legendárnou hrou Pac-Man, ktorá priniesla pokročilejšie správanie nepriateľov. Každý z duchov v hre Pac-Man mal vopred definované správanie: jeden duch Pac-Mana priamo nasledoval, zatiaľ čo iný sa ho snažil obísť. Hoci toto správanie nebolo dynamické, predstavovalo v tej dobe veľký posun vpred oproti náhodnému pohybu a otvorilo nové možnosti pre vývoj umelej inteligencie v hrách.

Roky 80.

S príchodom 80.rokov sa začala zlepšovať aj umelá inteligencia a vyskytovať sa vo väčšom množstve titulov. Tento typ AI sa najmä dostával do žánrov ako adventúry alebo stratégie. V týchto hrách bol zapracovaný zložitejší systém NPC.Postavy reagovali na činy hráča a jeho morálne rozhodnutia. To bolo v 80. rokoch niečo úplne nové.Hra „Rogue“ bola tiež prelomová. Priniesla náhodné generovanie levelov a nepriateľov. V tej dobe to bolo veľmi pokročilé a nové.

Obrázok, na ktorom je elektronika, historická klávesnica a myš počítača, v pozadí historický monitor

Zdroj: AndrzejRembowski, Pixabay

Roky 90.

90. roky a totálny rozmach v každom smere, zvýšenie výkonu počítačov a aj zlepšenie dostupnosti. A najmä do sveta hier príchod 3D sveta. AI sa tu stáva kľúčovým faktorom v hrách z bojového prostredia, stratégiách alebo hrá, ktoré interagovali s prostredím. Vznikali tituly dnes už legendárne. „Doom“ v roku 1993 rozvíril vody herného priemyslu, stal sa ikonou, šlo o 3D strielačku kde boli nepriatelia navrhnutí tak aby hráča vyhľadávali a útočili na neho, toto správanie bolo postavené na vizuálnych a zvukových stimuloch. V roku 1994 vzniká prvý titul zo série hier „Warcraft“, ktorá priniesla možnosť plánovať strategicky plán proti nepriateľom. V roku 1997 vzniká  prvý diel jednej z najúspešnejších herných sérií GTA. A samozrejme je povinnosťou spomenúť hru, ktorá oficiálne vyšla na začiatku nového milénia v roku 2000 prvá z dnes už 4 dielnej hernej série „The Sims“. Tá obsahovala postavy s vlastnými túžbami a správaním.

Nové milénium

Nové milénium, nové možnosti, nové technológie. AI sa stáva kľúčovou súčasťou hier s otvoreným a dynamickým svetom. Vylepšenie inteligencie NPC, nepriatelia začali zmýšľať pokrokovo. V tomto období vznikajú hry ako „Half-Life“ kde umelá inteligencia nepriateľov bola na takej úrovni, že zvládali medzi sebou kooperovať a postupovať na základe toho čo hráč v hre robil a ako postupoval. Prichádza na trh prelomový tretí diel serie „Grand Theft Auto“, ktorý oproti svojim dvom predchodcom už nemal pohľad zhora ale bol zasadený do 3D priestoru. Umelá inteligencia tu riadila obyvateľov mesta, políciu čím bolo vytvorené dynamické prostredie, ktoré pripomína reálny svet. A zo strategického sveta hier hra „Halo: Combat Evolved“ AI nepriatelia boli takticky tak vyspelí, že chápali taktické správanie ako je ústup, krytie, nepriatelia spolupracovali a snažili sa adaptovať a pripraviť sa na pohyb hráča.

Dnešné dni

Pokrok, ktorý priniesla umelá inteligencia do herného priemyslu v posledných rokoch je priam neuveriteľný. Pomohol tomu najmä pokrok vo výpočtovom výkone a nástupe strojového učenia neurónových sietí. Ako jeden z najlepších prípadov posledných rokov na poli počítačových hier treba jednoznačne uviesť hru „Red Dead Redemption 2“ z roku 2018. Hra zbierala úspechy všade, kde to bolo možné. Umelá inteligencia tu vytvára dynamický, živý svet plný NPC postáv, ktoré majú svoje rutiny a žijú vlastné životy. Ich reakcie na hráča závisia od vzťahu, aký si s nimi vytvoril, čo prináša realistický zážitok na veľmi vysokej úrovni.

Záver

Za povedzme 5O rokov, čo sa do popredia dostali počítačové hry a s nimi aj umelá inteligencia, jej vývoj prešiel dlhú cestu. To ako sa rokmi zlepšovala a vyvíjala sa nedá prehliadnuť. Najmä od 90. rokov 20. storočia sa stala jedným zo stavebných kameňov herného priemyslu. Kedy sa začali objavovať komplikované a komplexné systémy AI, ktoré v umožnili dynamické správanie postáv, strategické rozhodovanie nepriateľov či vznik komplexného sveta. V dnešnej dobe by sa dalo povedať, že každá hra využíva umelú inteligenciu, rozdiel je len možno v akom množstve. Čo sa týka hier s otvoreným svetom, tam sa využíva AI v obrovskej miere pre zabezpečenie realistických interakcii. Ak si tak nostalgicky „povzdychneme“, asi nikto v 70. rokoch nepredpokladal, ako bude vyzerať herný priemysel o 50 rokov. Nikto si nedovolil tipovať, akú úlohu bude umelá inteligencia v tejto sfére zohrávať a ako ho zmení.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *