Ako umelá inteligencia mení podobu filmového priemyslu?
Úvodný obrázok zdroj: ninosouza, Pixabay
V dnešnej dobe nie je žiadnym prekvapením, že sa umelá inteligencia využíva na rôzne filmové efekty. A však veľké množstvo ľudí môže prekvapiť fakt, že predpovedá úspech filmu, píše scenár ba dokonca vyberá hercov. Znie to možno ako „fantazmagória“ ale nie je tomu tak.
Tak aké je teda využitie AI vo filmovom priemysle?
Umelá inteligencia sa dá s veľkou nadsádzkou prirovnať k ľudskému mozgu, keďže sa dokáže učiť a zlepšovať na základe dostupných dát. Týmto spôsobom prináša revolúciu do sveta vizuálnych efektov (VFX) – hoci ešte nevytvára plnohodnotné 4K alebo 8K zábery priamo do filmov, už dnes efektívne nahrádza pozadia, pracuje s prekrývajúcimi sa objektmi či využíva funkciu motion blur, čo VFX umelcom výrazne uľahčuje prácu a šetrí čas. To je len začiatok; spolupráca AI pri tvorbe animácií posúva hranice ešte ďalej, umožňujúc štúdiám generovať realistické výrazy tváre a tak zvýšiť zážitok divákov. Príkladom je Disney, ktorý túto technológiu použil v animovanom filme „Univerzita pre Príšerky“. Tento spôsob využitia AI vo filmovom priemysle je prirodzený a očakávaný. Ako však AI dokáže predpovedať úspech filmu alebo ovplyvniť výber hercov?
zdroj: Alexandra_Koch, Pixabay
Čo by bolo, keby bolo? Aký úspech prinesie film?
Častokrát sa z filmu, o ktorom málokto vedel, že vôbec vzniká stane kasový trhák, možno nie kvôli obsadeniu hercov ale zápletke, skvelým animáciám alebo vizuálnym efektom no a práve z filmu, ktorému každý predpovedal úspech stane totálny prepadák. V minulosti teda pri tvorbe filmu mohlo ísť o určitý „vabank“. V dnešnej modernej dobe, kedy umelá inteligencia dokáže rôznymi analýzami do určitej miery predpovedať úspech filmu je to jednoduchšie. Algoritmy umelej inteligencie skúmajú aktuálnu popularitu hercov, ktorá vychádza z ich posledných filmov, zapojená je do toho aj kombinatorika, kedy AI hľada ideálne herecké kombinácie. Chápe taktiež to, že určití herci sú bližší určitej skupine ľudí a preto podľa skupiny, na ktorú film cieli dokáže predstaviť ideálnych adeptov. Znižuje sa tak potrebný čas, ktorý musia štúdia vynaložiť napríklad na castingy.
Dobre cielený marketing
Distribúcia a správne cielený marketing dokáže v niektorých prípadoch doslova zázraky. A však ako funguje vo filmovej brandži? AI pracuje s diváckymi preferenciami, analyzuje ich, snaží sa ich pochopiť. Čo umožňuje správne a efektívne nastavenie kampane. Analýza sociálnych médií, internetových vyhľadávaní dokáže poskytnúť cenné informácie, podľa, ktorých sa vedia nastaviť konkrétne marketingové stratégie, ktoré budú priamo „ušite“ pre daný film. Taktiež treba spomenúť, že zvláda pracovať s reklamami tak aby sa film dostal ku správnej skupine divákov.
AI ako scenárista?
Ak sa na túto tému pozrieme z pohľadu scenáristu, zistíme, že AI má svoje využitie aj v tejto oblasti. Scenáristom však neberie prácu a ani nenahrádza schopnosť napísať kompletný scenár. Slúži skôr ako podpora – analyzuje tisíce už existujúcich scenárov, vyhľadáva opakujúce sa prvky a zápletky, ktoré sa v minulosti osvedčili, čím pomáha scenáristom vyhnúť sa filmovým klišé. Takto AI scenáristom poskytuje užitočné nástroje, ale stále zostáva len v úlohe asistenta.
Postprodukcia
Na začiatku sme sa mierne mihli okolo témy vizuálnych efektov. V rámci postprodukcie filmov sa umelá inteligencia využíva na rôzne procesy, ktoré dokáže zrýchliť. Ide napríklad o procesy editácie, pridávanie a vytvárania efektov. Zvláda prácu s rekonštrukciou tváre hercov táto technológia sa nazýva „deepfake“. Technológia sa využíva aj v prípadoch, keď herec nemôže byť fyzicky prítomný na scéne. Napríklad vo filme Star Wars: The Rise of Skywalker bola herečka Carrie Fisher digitálne “oživená” po jej smrti v roku 2016, keďže premiéra filmu sa konala až o tri roky neskôr.
AI využíva predchádzajúce záznamy tváre a vytvára realistický digitálny obraz, ktorý sa následne vloží do filmu. Prípadne sa týmto spôsobom dá herec napríklad urobiť starším alebo aj omladiť ako tomu bolo vo filme „Gemini Man“ z roku 2019, kde Will Smith hral svoju staršiu ako aj mladšiu verziu, pre účely filmu mu pomocou AI a VFX bol vytvorený dvojník. AI tu analyzovala zábery zo starších filmov pre vytvorenie čo najvernejších pohybov tváre.
Zvuk ako súčasť filmu
Od obrazu sa môžeme zastaviť na chvíľu aj pri zvuku. AI sa tu využíva na synchronizáciu hlasu s ústami postáv, čím sa proces dabovania značne zjednodušuje. Príkladom nástroja, ktorý tieto úkony zvláda je Adobe Voco, ktoré predstavila spoločnosť Adobe v roku 2017, program na základe krátkej hlasovej vzorky zvláda vytvárať realistické hlasové nahrávky. V prípade týchto nástrojov sa môže očakávať, že do budúcnosti budú veľkým konkurentom štúdií pre dabing a existuje aj možnosť, že ich z trhu úplne nahradia. A však dosiahnutie a dotiahnutie aj tejto technológie je ešte hudbou budúcnosti.
zdroj: Pexels, Pixabay
Digitalizácia
Paleta toho kde všade sa v dnešnej dobe využíva AI je obrovská a do budúcna sa bude určite ešte rozširovať. Ale určite treba ešte dodať, že svoje miesto si našla aj pri reštaurovaní starých filmov. Ich digitalizácii, zvyšovania kvality. Pomocou algoritmov, je AI schopné odstrániť šum, zlepšovať farby, obnoviť poškodené časti filmu. Pracovať s konverziou na vyššie rozlíšenie napríklad zo 480p, ktoré zažilo svoj vrchol v priebehu 90. rokov a začiatkom nového milénia. Toto rozlíšenie bolo bežné pre drvivú väčšinu DVD nosičov. Na dnes bežné rozlíšenie ako Full HD či 2K.
Záver
Na záver možno objektívne zhodnotiť, že možnosti využitia AI vo filmovom priemysle, či už v súčasnosti alebo v budúcnosti, sú nesmierne široké. AI zohráva významnú úlohu pri tvorbe efektov a animácií, pomáha predpovedať úspech projektov, výber hercov a uplatňuje sa aj v rôznych postprodukčných procesoch, ktoré by inak vyžadovali viac času a zdrojov. Vďaka AI sa tieto úlohy stávajú jednoduchšími a časovo flexibilnejšími. Pokiaľ ide o dabing, budúcnosť je stále otvorená – technológia môže výrazne zmeniť trh a ovplyvniť samotné štúdiá, hoci môže priniesť vývoj aj v neočakávaných smeroch. V konečnom dôsledku AI nie je len nástrojom pre filmový priemysel, stáva sa zdrojom inšpirácie a otvára nové kreatívne možnosti pre tvorcov.