Autonómne vozidlá ako budúcnosť premávky?
Úvodný obrázok zdroj: Free-Photos, Pixabay
Každoročne, od roku 2012, prichádza na Slovensku o život v dôsledku dopravných nehôd viac ako 200 ľudí, nehovoriac o tisíckach zranených. Práve bezpečnosť a ochrana ľudského života je dôvod, prečo sa viaceré spoločnosti snažia o vývoj autonómneho vozidla. Prvé „lastovičky“ v podobe prototypov takýchto vozidiel už boli naozaj vytvorené, od vysnenej predstavy auta bez vodiča ale majú ešte veľmi ďaleko. Avšak známy vizionár a vynálezca Elon Musk sa vyjadril, že takéto sofistikované vozidlo vyjde z dielne Tesly do konca roku 2020. Môže sa to naozaj podariť?
Bezpečnosť
Hlavným cieľom, ktoré má autonómne vozidlo dosiahnuť, je bezpečnosť. Automobil musí dokonale zvládnuť každú situáciu bez zásahu človeka. V plnej autonómnosti vôbec nemusí prenechať riadenie človeku, zatiaľ čo pri čiastočnej táto možnosť je. Kým budú vypustené do bežnej premávky, musia správne vyhodnotiť každú situáciu a adekvátne zareagovať na možné ohrozenie. Ale je možné zahrnúť všetky možnosti prípadnej kolízie a nebezpečia do nastavenia systému?
Zdroj: Vladyslav Topyekha, Pixabay
Vždy od znova
Lance Eliot je výkonný riaditeľ Inštitútu pre autonómne vozidlá, kde sa snažia vyvinúť softvér pre autonómne vozidlá na najvyššej úrovni. Pracujú dlhé hodiny na predstavách klienta a často sa snažia naslepo zrealizovať to, čo je skôr sen či túžba, než reálna požiadavka. Prísť na systém autonómnosti najvyššej úrovne nie je ako naprogramovať kalkulačku. Všetko, na čom pracujú je ako stavať na zelenej lúke.
Testovanie
Okrem navrhnutia možných scenárov nie je problémom, aby tím otestoval desiatky kamier a senzorov. Keď hovoríme o desiatkach, napr. prototyp od spoločnosti Google obsahuje aj radar či sonar, spolu s laserami a výkonnymi kamerami. To, čo vývoj spomaľuje, je ale samotné testovanie.
Aby sa vozidlo mohlo v našom reálnom prostredí pohybovať, musí byť v reálnom prostredí aj testované. A to je práve kameň úrazu. Ak sa niekto prihlási na testovanie a bude sedieť ako pozorovateľ v danom aute, je to jeho rozhodnutie. Okolie sa ale pre takýto krok nerozhodlo a má byť do testovania zahrnuté? Spoločnosti, ktoré chcú svoje vozidlá podrobiť testu reálnej premávke, potrebujú na začlenenie týchto vozidiel povolenie.
Predpoklady na prvenstvo
Autonómne vozidlá si získavajú pozornosť z každej strany. Jedna vec je však mať záujem, druhá žiť v spoločnosti s takýmito vozidlami. A tak spoločnosť KPMG realizuje od roku 2018 prieskum pripravenosti na príchod autonómnych vozidiel. Najlepšie výsledky dosiahlo Holandsko a susedné Česko obstálo z 25 krajín na 19. mieste, kde dokonca s malým náskokom predbehlo Čínu.
Zdroj: prieskum KPMG, upravené
Znamená pripravenosť krajín, že sa vyplnia slová Elona Muska alebo sú autonómne vozidlá stále hudbou ďalekej budúcnosti?
Zdroje: UCS, AI Trends