Magazín

Čo predstavuje umelá inteligencia pre vaše auto?

Úvodný obrázok zdroj: Mike Renpening, Pixabay

Auto a umelá inteligencia. Väčšina ľudí si pri spojení týchto slov ako prvé hneď predstaví autonómne vozidlá bez vodiča, ktoré nás samé odvezú z miesta A do miesta B. Naša odpoveď na to je: Áno, aj. Autá využívajúce umelú inteligenciu sú totiž medzi nami už dlho a nemáme na mysli žiadne autonómne vozidlá bez vodiča. Môžete sa s ňou stretnúť napríklad aj vo vašom aute. Umelá inteligencia vás napríklad upozorní, ak vybočíte zo svojho jazdného pruhu, ak sa nachádza nejaké vozidlo vo vašom slepom uhle, ale je prítomná napríklad aj v adaptívnom tempomate. A nie je to všetko.

Detegovanie prítomnosti vodiča

Umelá inteligencia dokáže jednak určiť prítomnosť vodiča, ale aj to, kto konkrétne sa momentálne za volantom nachádza. Podľa toho prispôsobí napr. sedadlo, zrkadlá či teplotu.

Avšak to, že sa vodič v aute nachádza, automaticky nemusí znamenať, že sa aj venuje riadeniu. Jedna izraelská spoločnosť vyvinula systém eyeSight na kontrolu vodiča vo vozidle. Jednou z funkcií je sledovanie očí vodiča. Kontroluje, či sa vodič venuje sledovaniu cesty, je unavený, prípadne či nezaspal.

zdroj: Gundula Vogel, Pixabay

Umelá inteligencia vo výrobnom procese

Asi každý vie, že automobilový priemysel už veľmi dlho nie je založený len na ľudskej práci. Čoraz viac do neho zapájame prístroje – roboty, s cieľom automatizovať procesy či pomôcť pracovníkom pri namáhavých úkonoch. Tieto roboty sú však čím ďalej tým sofistikovanejšie a dokážu toho dnes omnoho viac ako predtým. Vedia napríklad automaticky detegovať chybné diely / výrobky a buď vedia aj chybu sami odstrániť, prípadne na ňu upozorniť príslušného pracovníka kvality. Okrem robotov sú však nápomocné aj automaticky vedené vozidlá (AVG), ktoré dokážu autonómne presúvať materiál po areáli výrobnej haly.

 Poisťovníctvo

Znie to možno prekvapivo, ale umelá inteligencia a poisťovníctvo majú veľmi veľa spoločné. Umelá inteligencia sa tu používa najmä na predpovedanie rizík a vytváranie poistných modelov. A nielen to. Rovnako sa s umelou inteligenciou môžeme stretnúť, keď vyhodnocuje vodičov zdravotný stav či jeho emócie, ktoré doteraz na jazdu vplyv nemali, ale v budúcnosti by mohli mať, napr. nedávny rozvod. Ďalej je tu čínska video-aplikácia Dingsunbao, ktorá používa umelú inteligenciu na skutočný odhad škôd po škodovej udalosti, čím zabraňuje vodičom dopustiť sa poistného podvodu. Odhaduje sa, že aplikácia už ušetrila vyše 1,3 miliardy Eur a státisíce hodín ľudskej práce.

zdroj: Mohamed Hassan, Pixabay

 Služby Cloudu umelej inteligencie

Koncom minulého roka oznámil Volkswagen a Microsoft spoluprácu založenú na digitálnych službách. S využitím cloudu Azure IoT, služby PowerBi a aplikácie Skype chcú zákazníkom ukázať aj takéto využitie cloudu. Vytvorený detekčný systém dokáže s použitím umelej inteligencie predpovedať rôzne situácie, a to skôr, než to akokoľvek ovplyvní vozidlo. Tisíce detekčných bodov dokážu v priebehu sekúnd zhodnotiť zmenu stavu a tým vyhodnotiť napríklad možnú kolíziu vozidiel.

 Jazdenie bez šoféra

Ako posledné tu máme už uvedené autonómne vozidlá. Ako sme v úvode spomenuli, prvé, čo mnohým napadne pri spojení auto – umelá inteligencia, sú vozidlá bez potreby vodiča. Ide o aktuálnu tému, kde automobilky ročne investujú nemalé prostriedky na vývoj takýchto vozidiel. Avšak od nahradenia našich bežných áut autonómnymi autami sme ešte veľmi ďaleko. Medzinárodná asociácia SAE definovala úrovne automatizácie riadenia, ktoré sú znázornené v nasledujúcej tabuľke:

zdroj: Asociácia SAE, upravené 

Podľa tejto tabuľky sú aktuálne verzie autonómnych vozidiel na úrovni 2 až 3, čo je zatiaľ pomerne ďaleko od vrcholu rebríčka. Na to, aby sme si mohli pri šoférovaní čítať a úplne sa zveriť do rúk autopilota, si budeme teda musieť ešte počkať. Systém totiž zatiaľ nevie vyriešiť relatívne základné veci ako sú neočakávané prekážky či práce na ceste. A už vôbec nehovoríme o kolíznych situáciách, kde sa vozidlo musí vysporiadať s riešením možnej nehody, kde oproti sebe stojí posádka vozidla verzus človek, prípadne skupina ľudí. Ako by sa tu malo auto zachovať a hlavne, v akej miere bude umelá inteligencia niesť zodpovednosť, keď sa niečo stane?

Zdroje: Ignite

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *