S čím si musia poradiť autonómne vozidlá – 1. časť
Úvodný obrázok zdroj: Tayeb MEZAHDIA, Pixabay
Potrvá desiatky rokov, kým sa dostane plne autonómne vozidlo (AV) na naše cesty. Vývoj takýchto, plne autonómnych vozidiel, najvyššej 5. úrovne (rozpísané v článku), bez nutného zásahu človeka či dokonca jeho prítomnosti, si vyžaduje myslieť, tak povediac, na všetko. Lance Eliot je výkonný riaditeľ Inštitútu pre autonómne vozidlá, kde sa už, ako napovedá názov, snažia o vývoj AV. Hlavným cieľom, ktorý musí AV dosiahnuť, je bezpečná jazda. Konkrétne byť schopné jazdiť v danom pruhu, vedieť odbočiť, vyhnúť sa zrážke nie len s vozidlom, ale aj chodcom. Na aké problémy by malo byť ešte autonómne vozidlo pripravené?
Semafory
Vidieť a reagovať na svetelnú signalizáciu semafora považuje Eliot za jednu z rozhodujúcich schopností AV. Je zrejmé, že šofér spozná semafor aj v neznámom meste, jeho vzhľad sa bude líšiť minimálne. Rovnaký „pohľad“ však musí mať aj AV. A to je prvý problém. Zariadiť, aby senzory vedeli v každej situácii rozoznať jeho prítomnosť. Viete si predstaviť, že by semafor na danom mieste bol a senzory AV by vyhodnotili opak?
Prvý trojfarebný semafor videli šoféri v New Yorku v roku 1918. Poniektorí sa však stále nevedia zhodnúť, či na oranžové svetlo radšej zastaviť alebo pridať plyn. „Problém” s oranžovým svetlom považuje časť vývojárov za okrajový a v prvom rade chcú vyriešiť samotné správne zaznamenanie semaforu, nakoľko sa jeho detekcia počas jazdy líši od detekcie objektu na fotografii.
zdroj: David Mark, Pixabay
Deti v opustenom vozidle
Počas horúcich letných dní sa množia prípady detí v opustenom zastavenom vozidle. Napriek tomu, že tento jav nie je ojedinelý, na zozname pri vývoji AV má miesto v spodných priečkach. No už teraz Eliot uvádza, že implementáciou vnútorných kamier, detektorov pohybu, mikrofónu či teplomeru, by mohlo AV takto zachrániť nejeden život.
Zvieratá vo vozidle
Pripravenosť AV môže časom spočívať aj v interakcii s človekom a domácim miláčikom. Vo vozidle nechávajú majitelia nie len deti, ale aj zvieratá, ktoré trpia rovnako. Ak sa voľne pohybujú po vozidle, môžu spôsobiť škody, či ublížiť sami sebe. Eliot však priznáva, že ak AV nebude vyžadovať šoféra, nemusí mať teda ani pedále a ani dizajn sedadla v podobe, akú poznáme dnes. Riešením môže byť aj príprava psa na hlas a vyslovené povely zo systému AV.
zdroj: Free-Photos, Pixabay
Nevidiaci chodci
Zdvihnutá biela palica, tmavé okuliare. Prechod slabozrakých či nevidiacich cez prechod je možno ojedinelý a vývojári ho klasifikujú ako okrajový problém, ale AV musí byť pripravené aj na takéhoto chodca. Skupina ľudí so zrakovým postihnutím sa spolieha na svoj sluch a tichý chod AV nebudú považovať za pozitívum. Existencia AV pre nich však znamená príležitosť, ako „viesť” v budúcnosti motorové vozidlo.
Na ďalšie, typické aj výnimočné situácie, ktorým by malo autonómne vozidlo vedieť čeliť, sa pozrieme v ďalšej časti.
Zdroje: CT24, AI Trends