S čím si musia poradiť autonómne vozidlá – 3. časť

V tomto článku sme sľúbili spomenúť problémy týkajúce sa samotného autonómneho vozidla (AV). Názory vývojárov sa líšia. Jedna časť považuje AV za niečo, čomu by sa mal svet prispôsobiť a chodiť okolo neho „po špičkách“. Tí druhí tvrdia, že musí byť jeho súčasťou a nemôže byť testovaná v prevádzke, ktorá neodráža skutočnosť. Aké sú však spoločné menovatele pre plne autonómne vozidlo?

Etický aspekt

Je len otázkou času, kedy sa bude musieť skupina ľudí, venujúca sa vývoju AV, popasovať s vyjadrením, kto bude zodpovedný za rozhodutie AV a prípadnú nehodu spôsobenú týmto vozidlom. Budú to vývojári, výrobca či majiteľ vozidla? Hroziaca nehoda môže predstavovať morálnu dilemu, pri ktorej berie človek do úvahy fakty aj okolnosti situácie a napriek tomu by bolo ťažké vysloviť rozhodnutie. Ako bude „myslieť“ umelá inteligencia? Áno, otázka zodpovednosti sa stále odkladá, čakajúc na všeobecnú inteligenciu.

etika autonomne vozidlo zodpovednost

zdroj: Gerd Altmann-upravené, Pixabay

Bezpečnosť vozidla

Aby bola narušená bezpečnosť senzorov vozidla, útočník sa k nim často ani nemusí priblížiť. Pri testovaní v umelých podmienach dokázal tím senzory ovládnuť aj prostredníctvom obyčajného smartfónu. Nemal by ale byť senzor, výsledný produkt výroby, nezraniteľný? Nuž ich výrobcovia dávajú ruky preč a zodpovednosť hádžu na výrobcov automobilov, ktorí si majú premyslieť, na aký účel použijú ich výrobok.

Interakcia AI s človekom

Bude schopné AV po vyslovení našej požiadavky odpovedať tak prirodzene ako človek, namiesto strohého „áno“, „nie“ či „rozumiem“? Možnosti NLP sa stále zlepšujú, čo je základným predpokladom pre relevantnejšiu komunikáciu s akýmkoľvek AI zariadením. Nedostatočná komunikácia zhoršuje vzťah aj medzi ľuďmi, preto sa odborníci snažia pamätať aj na tento aspekt a ponúknuť vodičom nie len bezpečné, ale aj príjemné vozidlo.

komunikacia umela inteligencia

zdroj: www_slon_pics, Pixabay

Dodatočné zdanenie

Po nástupe AV do premávky a do našich životov, sa ľahko nájdu ďalšie možnosti jeho použitia. Ak nebude nutná fyzická prítomnosť človeka-šoféra, mohli by sa vozidlá používať na prepavu osôb. „Šofér“ predsa nebude potrebovať spánok a bude vždy k dispozícii. Zatiaľ čo budete v práci, vaše vozidlo môže prepraviť niekoľko osôb, namiesto taxi služby či kyvadlovej dopravy, čo predstavuje ďalší prvok v konkurenčnom reťazci, nehovoriac o vašom zvýšenom príjme. Spôsoby, za čo zaviesť ďalšiu daň, sa rýchlo nájdu.

Vyvinúť autonómne vozidlo sa výrazne líši od drobného autonómneho stroja ako je vysávač či kosačka. Prvé AV kusy na seba určite nenechajú dlho čakať, čo všetko však zvládnu?

Zdroj:

https://www.aitrends.com/ai-insider/

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *