MagazínZaujímavosti

Využitie umelej inteligencie v športe

Úvodný obrázok zdroj: LukaszWyrwik, pixabay

Tak ako v každom odvetví či už ide o zdravotníctvo, kultúru alebo hudobný priemysel ani šport nie je výnimkou, ktorej sa dotýka umelá inteligencia. Posledné roky by sa dali nazvať ako revolučné vo vývoji umelej inteligencie, ktorá sa premieta aj do sveta športu. Od rôznych analytických úloh, do ktorých spadá napríklad analýza výkonov či zranení až po rôzne zlepšovanie zážitkov pre fanúšikov, ich pochopenie a lepšie cielenie na nich. AI prináša úplne nový pohľad na to ako športujeme a čo pri športe môžeme zažiť.

Implementácia AI

Asi nikoho neprekvapí ak začneme tým, že umelá inteligencia je silne implementovaná do tréningového procesu jednotlivých klubov. Môže ísť o rôzne typy senzorov, ktoré hráči počas tréningových jednotiek a zápasov majú na sebe. Tieto nositeľne senzory ponúkajú obrovské kvantum informácii o kondičnej pripravenosti jednotlivých hráčov alebo taktickom pochopení jednotlivých herných situácií. Analytické tímy tak zvládajú presne vyhodnotiť situácie, v ktorých hráč nezvláda plniť taktické pokyny alebo už ide na hrane svojich kondičných možností. Trénerskému tímu sa vkladá do rúk možnosť identifikovať silné a slabé stránky. Pre správne pochopenie využitia AI v tréningovom procese sa môže uviesť konkrétny príklad.

FC Barcelona

Španielsky futbalový gigant FC Barcelona využíva umelú inteligenciu v systéme „Player Performance Analysis“. Ten im zbiera dáta z každého tréningu a zápasu. Tieto dáta obsahujú napríklad aj informácie o pohybe hráčov ich úspešnosti prihrávok, striel a obranných zákrokoch. Kvantum informácií je následne zaznamenaný a pomocou algoritmov ponúka konkrétne údaje o konkrétnom hráčovi.

štadion fc barcelona

 zdroj: Inguaribile_viaggiator, Pixabay

AI v boji proti zraneniam

Slúži taktiež ako prevencia pred zraneniami. AI vychádza z minulých zranení hráčov a monitoruje potenciálne riziká. Umelá inteligencia pracuje s biomechanikou hráčov, vytvára pohybové vzorce, z ktorých možno identifikovať situácie, ktoré by mohli viesť k zraneniu.

Naspäť k Barcelone

Vo všeobecnosti v športe a konkrétne vo futbale nie je video analýza ničím novým a prelomovým. Športové kluby od tých na Slovensku až po európskych gigantov s touto technológiou pracujú, dá sa povedať, že sú na nej závislí. A však ak k video analýze pripojíme aj umelú inteligenciu vznikne nám o niečo zaujímavejšia kombinácia, ktorá už tak zvyčajná nie je. Ak sa vrátime naspäť k FC Barcelona, tá touto funkciou disponuje. Na prvý pohľad nemusí ísť o nič prelomové, a však takéto tímy, ktoré hrajú obrovské kvantum zápasov potrebujú veľmi rýchlo a účelne pracovať s taktickou víziou. A táto kombinácia im to skvele umožňuje, vypomáha analytikom v smere, že dokáže presne analyzovať najdôležitejšie momenty ako góly, fauly a iné situácie. S touto technológiou je čas, ktorý je potrebný klubovými analytikmi na analýzu okresaný na minimum.

Fanúšikovský pohľad

Ak sa na umelú inteligenciu v športe pozrieme z pohľadu fanúšika, ide o spôsoby akými sa dokáže klub priblížiť k fanúšikovi, ako mu zlepšiť zážitok so športového podujatia. Umelá inteligencia analyzuje správanie fanúšika, kde sleduje aké zápasy sledoval, aký klub ho zaujíma, aké zápasy komentuje prípadne posty akého klubu „lajkuje“ na základe týchto informácii umelá inteligencia vyberá obsah, ktorý je jedinečný pre každého fanúšika.

V internetových obchodoch mobilných zariadení sú dostupné aplikácie, ktoré sa dokážu priblížiť fanúšikom rôznou mierou presnosti a funkcionality. Kluby často vlastnia svoje aplikácie, ktoré slúžia na reprezentáciu klubu, prezentáciu noviniek a zapojenie fanúšikov do klubového diania. Tieto aplikácie obsahujú obchody pre fanúšikov, ponúkajú nákup lístkov a pripomienky o zápasoch, ktoré sa hrajú blízko používateľa. Algoritmus aplikácie sleduje, čo fanúšik preferuje, kde býva, a následne prispôsobuje ponuku podľa jeho individuálnych potrieb.
Umelá inteligencia tak zaisťuje personalizované zážitky, aby fanúšikovia dostali informácie a ponuky, ktoré sú pre nich najrelevantnejšie.

SofaScore a jej podobné

Taktiež sú v dnešnej dobe veľmi populárne aplikácie, ktoré informujú človeka o priebežnom stave alebo konečnom výsledku zápasu. Aplikácia SofaScore slúži na sledovanie stavov zápasov rôznych športov a umožňuje pridávať si obľúbené tímy a hráčov. Používateľ dostáva upozornenia, keď jeho tím alebo hráč hrá zápas, a má prístup k zostrihom týchto zápasov.
Okrem toho aplikácia ponúka live chat, kde môžu fanúšikovia diskutovať s ostatnými o priebehu a výsledkoch zápasov.
Na našom trhu pôsobí česká spoločnosť LiveSport, ktorá od roku 2006 prevádzkuje portál so zameraním na výsledky športových zápasov. V posledných rokoch spoločnosť LiveSport vytvorila aplikáciu podobnú SofaScore, dostupnú na mobilných zariadeniach s rovnakými funkciami.

Už žiadne bariery

Na veľkých štadiónoch sú úplne bežne AI aplikácie, ktoré zvyšujú zážitok zo zápasu prostredníctvom ich aplikácii. Aplikácie tiež vychádzajú z princípu zbierania dát od užívateľa a následnej z nich prameniacich informácii, štatistikách v reálnom čase, navigácií po štadióne, objednávke jedla priamo na ich sedadlo, či zistenia informácii o dostupnosti parkovania. Aby to však nebolo len o aplikáciách kluby sa snažia pripraviť zážitok zo športu aj pre fanúšikov disponujúcich zdravotným handicapom. Využíva sa transformácia komentára a diania na ihrisku v reálnom čase na detailné titulky alebo naopak AI zvláda popisovať herné situácie dostatočné objemne a presne aby aj nevidiaci fanúšik pocítil radosť z hry.

E-športy

K popularizácii e-sportov v posledných rokoch sa taktiež viaže využívanie umelej inteligencie. V tejto sfére sa AI využíva na veľmi podobnom princípe ako tomu je v normálnom športe. Od simulácie hier, analýzy minulých zápasov cez výkony hráčov. Veľkej obľube sa teší v hrách ako je „League of Legends“ alebo „Dota 2“.

Na záver by sa dalo zhrnúť a povedať, že to ako tímy interagujú so svojimi fanúšikmi sa v posledných rokoch s vývojom umelej inteligencie úplne mení. Vznikajú nové možnosti a príležitosti ako fanúšika pritiahnuť priamo na štadión alebo ho len osloviť k sledovaniu priebežných výsledkov. Taktiež dodáva možnosť byť bližšie k športovým akciám pre ľudí so zrakovým alebo sluchovým znevýhodnením ako kedykoľvek predtým. Tímy z každého športového odvetvia dostávajú možnosť hlbokej analýzy či už súpera alebo vlastných hráčov pre zlepšenie výkonnosti alebo tréningového procesu s minimálnou časovou záťažou. Zo športu sa za pomoci umelej inteligencie stáva viac než len udalosť. AI transformuje šport na digitálny a interaktívny zážitok, ktorý „vťahuje“ fanúšikov bližšie k ich obľúbeným hráčom a tímom a dáva im pocit, že sú prakticky na dosah ruky.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *