Autonómna loď je už realitou

Autonómne vozidlá by mali brať do úvahy viaceré scenáre stretu s človekom. Aj tie menej časté by však pravdepodobne stáli človeka, v prípade kolízie či nesprávneho rozhodnutia AI, život. Na druhej strane, implementovať autonómne riešenia do rôznych typov lodí je už realita. Autonómna loď, dokonca jej viacero podôb, je budúcnosťou námornej dopravy a reálnym projektom viacerých krajín.

Environmentálny dopad

Nórsky poskytovateľ námorných systémov Kongsberg predstavil spolu s partnermi prvú autonómnu kontajnerovú loď YARA Birkeland, ktorá by mala byť spustená v roku 2022. Projekt AUTOSHIP je súčasťou európskeho rámcového programu Horizon 2020, s cieľom posilniť európsku prepravu, ktorá by bola bezpečnejšia a šetrnejšia k životnému prostrediu. Nakoľko bude plne elektrická, zdôrazňuje sa jej vlastnosť – s nulovými emisiami.

Jedinečné riešenie predstavuje autonómnosť napríklad aj pri kotvení, bez ľudskej posádky a zasahovania, ako aj pri nakladaní a vykladaní nákladu v spolupráci s elektrickými žeriavmi. V prípade núdze, ale aj ako monitorovanie a podpora rozhodovania, budú k dispozícii tri riadiace centrá.

V ekvivalente s bežnými nákladnými loďami pôjde o ušetrenie 40 000 ciest za rok. Háčik je jedine v tom, že pandémia COVID-19 ovplyvnila negatívne aj dopravu a projekt je momentálne pozastavený.

YARA autonomna lod autonomous ship

zdroj: Facebook Kongsberg, upravené

Veda a výskum

Ani v USA nemyslia iba na autonómne vozidlá. Nezisková organizácia ProMare sa venuje morskému výskumu. S podporou viacerých, aj európskych spoločností, vrátane anglickej Plymouthskej univerzity, sa pustili do projektu Mayflower autonómna loď (MAS) poháňanej obnoviteľnou energiou. Prieskumná loď nesie názov na počesť pôvodnej lode Mayflower, ktorá pred 400 rokmi vyrazila objavovať „nový svet“. MAS má rozšíriť vedcom poznatky prostredníctvom zozbieraných dát z oceánu. Jedným z cieľov pozorovania má byť aj stav znečistenia vôd mikroplastami, nakoľko MAS bude vybavená aj vzorkovačmi na vodu a vzduch.

16. septembra by mala vyplávať z anglického Plymouthu, čím jej začnú skúšobné plavby počas 6 mesačného obdobia. Počas neho sa má pripraviť na naplánovanú jarnú plavbu Atlantickým oceánom.

Nezaostáva ani Ázia. Tentokrát sa na autonómne lode zamerala Kórejská repulika, ktorá do roku 2025 mieni investovať vyše 114 miliónov Eur (160 mld. KRW). Očakávajú, že ich smart prístup a riešenie priateľskejšie k životnému prostrediu by do roku 2030 malo priniesť 50% zastúpenie na celosvetovom trhu. Na vývoji autonómneho lodného systému pracujú už niekoľko rokov a do karát im hrá pozastavený nórsky projekt YARA.

Okrem samotných lodí, či už nákladných alebo prevážajúcich ľudí a spomínanom automatickom narábaní s nákladom sa pracuje v neposlednom rade na zavedení autonómnosti do prístavov. Vo viac ako polovici nehôd bolo dôvodom ľudské zlyhanie. Projekty autonómnych plavidiel sú logickým vyústením a možným riešením eliminácie takýchto nešťastí.

 

Zdroje:

https://www.plymouth.ac.uk/news/a-mayflower-for-a-new-generation

https://www.hellenicshippingnews.com/s-korea-government-launches-autonomous-ship-development-project/

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *