Umelá inteligencia v hrách
Úvodný obrázok zdroj: 11333328, Pixabay
Možno aj Vy patríte k nadšeným hráčom, ktorí s nostalgiou spomínajú na počítačové hry z minulosti. Technológie sa vyvíjajú závratným tempom a zahrať si dnes 15 rokov starú hru už môže byť problém. Medzi nami sú však ľudia, ktorí nechcú, aby takéto hry zanikli a „vdychujú im život“ rôznymi módmi, napr. s vymenenou textúrou. V hrách vie pritom pomôcť aj umelá inteligencia napr. v podobe neurónových sietí typu ESRGAN.
Umelá inteligencia má viacero odvetví, prostredníctvom ktorých ju zapájame do našich životov. V nedávnom článku sme napríklad písali o využití generatívnych konfrontačných sietí (GAN) v rámci dizajnérskeho nástroja pre návrh interiéru. Čaro týchto GAN sietí spočíva v modelovaní. Môže íst o interiér, do ktorého chcete doplniť iný objekt či už pôjde o nábytok alebo aj iný prvok ako napr. okno. Rovnako sa však tieto siete používajú aj na vytvorenie niečoho nereálneho ako napr. generovanie „umelých“ tvárí.
Ako teda v hrách pôsobí umelá inteligencia?
Zdroj: snímka obrazovky, Max Payne, vlastné
Od GAN po ESRGAN
Vývojári stále vymýšľajú ako rozšíriť pôsobenie umelej inteligencie a v prípade GAN sa snažili využiť jej možnosti pri obraze s nízkym rozlíšením. Venovali sa preto otázke rozlíšenia a zdokonalili GAN práve pre úlohy vyžadujúce zvýšenie rozlíšenia obrazu. A to už sa dostávame k pojmu SRGAN (SR – super- (resolution) rozlíšenie). Využitie nájdeme v počítačových hrách, no keďže cieľová skupina vyžaduje často dokonalé výsledky, môžeme sa stretnúť aj s pojmom ESRGAN (E – enhanced). Ide doslova o vylepšenú verziu GAN zameraných na úlohy so super-rozlíšením.
Vylepšenie
V čom je teda pointa vylepšenej verzie? Sieť okrem iného obsahuje niekoľko konvolučných vrstiev, ktoré sú kombináciou plne prepojených a reziduálnych blokov. Ďalšia úprava spočíva v odobraní vrstviev obsahujúcich normalizáciu dávok a použitie reziduálneho škálovania. Dôležitá bola aj úprava diskriminátora, ktorého výstupom tu nie je tvrdenie, či ide o reálny alebo falošne vytvorený obraz, ale pravdepodobnosť či je jeden obraz viac realistický ako druhý.
V porovnaní so SRGAN ponúka výsledky s prirodzenejšou textúrou ako je štruktúra trávy alebo povrchu budovy, bez prílišného šumu v obraze. Pri fotke zvieraťa vidíte napr. po priblížení detail fúzov ostrejšie.
A ako to vyzerá v počítačových hrách? Umelú inteligenciu zapojili viacerí modderi. Nový vizuál dodá mód napr. pre Max Payne, Dark Souls či Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II. Existuje aj ďalší spôsob úpravy hry, napr. Gigapixel AI, v tomto boli upravené napr. Hexen: Hexen Neuro, Red Faction či Sonic Adventure 2.
Či to všetko stálo zato, sa presvedčte na obrázku nižšie. Hore detail bez použitia ESRGAN, dolu po nastavení s módom vylepšeným ESRGAN.
Zdroje: PC Gamer
Xintao Wang , Ke Yu , Shixiang Wu , Jinjin Gu , Yihao Liu , Chao Dong , Chen Change Loy , Yu Qiao , Xiaoou Tang: ESRGAN: Enhanced Super-Resolution Generative Adversarial Networks