NLP v hlavnej úlohe
Úvodný obrázok zdroj: StockSnap, Pixabay
Postupujúca éra digitalizácie zahŕňa zefektívňovanie služieb aj prostredníctvom umelej inteligencie. Teraz dajme bokom robota “čítajúceho” myšlienky, ktorý vám spraví kávu, na začiatok stačí aj niečo menej náročné ako chatbot či digitálny asistent. Postupne sa môže stať, že vás na stránke inštitúcií bude sprevádzať práve takýto spoločník, pomenovaný skratkou NLP.
Zrejme už väčšina zažila situáciu, kedy potrebovala poradiť, ale operátori na linke či v chatovacom okne danej stránky boli vyťažení. Umelá inteligencia so svojou schopnosťou zvládať obrovské množstvo dát, dokáže po natrénovaní nahradiť ľudských pracovníkov a poskytnúť potrebné informácie. Ako to dokáže, je práve prostredníctvom NLP (Natural Language Processing), ktoré pracuje so slovami. Neustále zlepšovania potenciálu komunikácie s človekom a uisťovanie ľudí o bezpečnosti systému v nich vzbudzuje čoraz väčšiu dôveru. V závislosti od služieb mávajú ľudia často obavy zdieľať informácie s niekým iným ako s človekom. A tak sa do etických aspektov umelej inteligencie dostala aj transparentnosť, ktorú sme spomínali v článku.
Zdroj: Peggy und Marco Lachmann-Anke upravené, Pixabay
Príklady NLP v zahraničí
Bolo by USA prvé, ktoré vám hneď napadne v súvislosti s chatbot-om? Áno, môže byť. Armáda USA spustila už v roku 2006 náborového chatbot-a SGT STAR, ktorý po rokoch implementovali aj ako súčasť Facebook stránky a neskôr samostatnej aplikácie. Skupina ľudí, ktorá má problém dôverovať resp. zdôveriť sa ľuďom, prijala komunikáciu s chatbotom veľmi pozitívne. Odhalili nečakané informácie, ktoré boli často aj veľmi citlivé, prípadne trápne a svojim nadriadeným by sa s nimi zrejme nikdy “nepochválili”.
Niektoré krajiny s využitím umelej inteligencie vás zrejme prekvapia. India využila možnosti NLP a poskytuje ľuďom prístup k 1400 verejným službám prostredníctvom chatbot-a. Africká Uganda pomáha pacientom pripomenúť návštevu lekára a zvážiť možnosti v ich liečbe.
Zdroj: Darko Stojanovic, Pixabay
A čo Slovensko?
Aj niektoré slovenské služby sa už dočkali tiež svojich asistentov. Portálu finančnej správy pomáha od minulého roku chatbot Taxana. Podáva informácie daňovníkom a sprevádza ich napr. registráciou či autorizáciou. Komunikovať s ňou môžete priamo na stránke, prípadne vám ponúkne prekliknutie na Facebook. Kontaktovať ju môžete aj priamo na ich Facebook stránke.
Ďalším experimentom v oblasti služieb je asistent mesta Trenčín. Matúš Čák Trenčiansky na vás nevyskočí hneď, nájdete ho až v spodnej časti stránky. Pomáha občanom, návštevníkom, zoznámiť sa s mestom Trenčín, poradí s tipmi kultúrneho vyžitia či oboznámi s novinkami mesta. Trenčín je skvelým príkladom experimentovania s umelou inteligenciou. Spomínali sme ho aj v súvislosti s konceptom Smart cities. Len tak ďalej.
Zdroje: AI Trends